Casio introduceert G-SHOCK MR-G, afgewerkt volgens Gassan-traditie van Japanse zwaardsmederij

Limited-editionmodel dat traditionele kracht en schoonheid van Japan oproept

307136 mrg g2000ga 1a 92326c large 1553081031

Amstelveen, 21 maart 2019 – Casio Computer Co, Ltd voegt een nieuw horloge toe aan zijn MR-G-lijn, de toplijn van G-SHOCK’s schokbestendige horloges. De MRG-G2000GA haalt zijn inspiratie uit het traditionele Japanse zwaard dat erom bekendstaat de tijdloze kracht en esthetische gevoeligheden van Japan samen te brengen. Het is met de hand afgewerkt door een voortreffelijk vakman volgens de wereldberoemde Gassan-traditie van Japanse zwaardsmederij. Wereldwijd wordt er een beperkte oplage van slechts driehonderd van deze horloges op de markt gebracht.

De MRG-G2000GA is geïnspireerd op de kracht en verfijning van Japanse zwaarden, die veel gemeen hebben met de robuustheid en functionele verfijning van de MR-G-lijn. Het horloge bevat designelementen geïnspireerd op Japanse zwaarden – van de yasuri-me (raspstreken) op de nakago (deel van de katana waar de greep overheen gaat) tot de kristalvorming van de hamon (rand van het gepolijste deel van het lemet van de katana) en de kissaki (punt van de katana).

De band van de MRG-G2000GA is geïnspireerd op de nakago van een Japans zwaard, die zich in het gevest bevindt. In Japanse zwaarden worden raspstreken toegepast op de nakago om te voorkomen dat die uit het gevest glijdt. Deze vijlstreken variëren in patroon, afhankelijk van de school van het zwaardmaken of iedere zwaardsmid. De raspstreken zijn een essentieel onderdeel specifiek voor de zwaardmaker. De middenband van de MRG-G2000GA is afgewerkt in een patroon gemodelleerd naar het patroon van de raspmarkering die wordt gebruikt in de beroemde Gassan-traditie van zwaardsmeden. Het patroon wordt op elke schakel met de hand aangebracht door Sadanobu Gassan, die opvolger is in de achthonderd jaar oude Gassan-traditie. Daarnaast is in de tweede schakel in de band het kanji-teken 鍛 gegraveerd, afkomstig uit het spreekwoord tanto hitosuji (letterlijk: ‘een bijzondere toewijding aan smeden’), dat door de Gassan-traditie wordt omarmd.

De afwerking van de MRG-G2000GA weerspiegelt de aandacht voor de kleinste details. De kast is gemaakt van geherkristalliseerd titanium, waarvan het sprankelende uiterlijk de kristalformatie van de snedelijn op het blad van Japanse zwaarden oproept. Vervolgens wordt een Arc Ion Plating-behandeling (AIP®)1 toegepast in de kleur koki-marusaki (dieppaars), dat van oorsprong in Japan geassocieerd wordt met de adel. De bezel is gemaakt van COBARION®2 en is afgeschuind op een manier die geïnspireerd is op de punt van een Japans zwaard.

De MRG-G2000GA beschikt over automatische tijdaanpassing op basis van radiogestuurde tijdkalibratiesignalen, gps-signalen en bluetooth, zodat de juiste tijd wordt weergegeven, rekening houdend met veranderingen van tijdzones over de gehele wereld en de zomer- en wintertijd. De MRG-G2000GA brengt innovatieve technologie en Japanse esthetiek samen.

Zwaardsmid Sadanobu Gassan

Geboren in Nara Prefecture in 1979. Als lid van de beroemde Gassan-familie van zwaardsmeden werd Sadanobu Gassan al op jonge leeftijd geïntroduceerd in de wereld van zwaardsmeden. In 1998 ging hij in de leer bij zijn vader, Sadatoshi Gassan. In 2006 werd hij erkend als zwaardsmid door de Japanse Agency for Cultural Affairs. Vanaf dat moment bleef hij zichzelf uitdagen op nieuwe ambachtsgebieden die de tradities uit het verleden voortzetten. Hij won talloze prijzen en onderscheidingen in verschillende competities. Als zesde in de Gassan-lijn uit Osaka draagt hij de last van de nieuwe generatie Japanse zwaarden. Sadanobu Gassan is momenteel directeur van de All Japan Swordsmith Association.

1 Arc Ion Plating – kortweg AIP® – is een soort ion plating (IP) dat gebruikmaakt van hoge druk om coatingmaterialen te verdampen, waardoor een harde laag met zeer goede hechting op het oppervlak van het metaal ontstaat. AIP® biedt een van de hardste IP-coatings. AIP® is een geregistreerd handelsmerk van Kobe Steel, Inc.

2 COBARION® is twee keer harder dan roestvrij staal en men zegt dat het qua glans platinum evenaart. COBARION® is een geregistreerd handelsmerk van het Iwate Industry Promotion Center en wordt exclusief ontwikkeld door Eiwa Co, Ltd.

Voor meer beeldmateriaal klik hier.